Ga naar de inhoud

Wie zijn we

Het verhaal van AatPapier begint eigenlijk in 2011, maar heeft een lange proloog. De hoofdrolspelers zijn drie rasechte Tisselaars: Tin Schaerlaecken, Chris Rosiers en Leo Meysmans.

V.l.n.r.: Leo Meysmans – Jan Vereecken – Tin Schaerlaecken – Chris Rosiers – Imelda Van der Hasselt

Tin kreeg de passie voor het theater van kindsbeen af met de paplepel ingegeven. Haar vader, Pieter Schaerlaecken, was jarenlang de huisregisseur van de Tisseltse toneelvereniging Rust Roest en Tin trad maar al te graag in zijn voetsporen. Ze stond in Tisselt vrij jong op de planken, volgde toneelopleiding aan de Academie voor Muziek & Woord in Boom, ontplooide haar theateractiviteiten verder in Antwerpen bij Open Living en regisseerde later ook nog talrijke producties bij amateurgezelschappen in de buurt.

Het traject van Chris liep volkomen parallel : van Tisselt, naar Boom, naar Antwerpen, naar de amateurgezelschappen in de buurt, maar Chris ging nog een stap verder. Als acteur en regisseur bleef hij tot vandaag semiprofessioneel actief tot ver buiten de Tisseltse grenzen.

Leo Meysmans stapte vrij laat het theaterwereldje binnen. Na zijn opleiding aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen was hij vooral daar actief.

Hun wegen kruisten elkaar in 2009. Ze werkten toen voor het eerst samen in een Tisseltse revue naar aanleiding van het 50-jarige bestaan van de toneelvereniging Rust Roest. Dat beviel hen zo dat ze besloten samen een stuk te spelen. Het werd Oud papier van Stanny Crets , in een regie van Els Olaerts, gespeeld in het kleine achterzaaltje van café Het Vervolg in Willebroek. 

Het werd een absoluut succes en smaakte naar meer. Tin, Chris en Leo besloten een gelegenheidsgezelschap op te richten en jaarlijks een stuk op de planken te brengen. Ze kozen voor de naam AatPapier, expliciet verwijzend naar de titel van hun eerste stuk, verklankt naar het Tisselts… Of impliciet misschien naar hun leeftijd ? Hun missie omschreven zij als “toegankelijk kwaliteitstheater brengen voor een breed publiek”.

Hun volgende productie werd De Pruimelaarstraat van Louis Van Dievel. Daarvoor moest de cast uitgebreid worden. Twee rasechte, in Tisselt wonende acteurs kwamen het gezelschap vervoegen : Imelda Van der Hasselt en Jan Vereecken. Beiden hadden al jarenlang meer dan hun strepen verdiend bij respectievelijk Rust Roest Leest en T(h)umor Willebroek. Opnieuw was Els Olaerts de regisseur en Het Vervolg zou nu definitief de thuishaven worden van het gezelschap. Maar niet voor lang… door een nachtelijke brand werd het zaaltje compleet vernield en kon niet wederopgebouwd worden. 

Voor de volgende producties moest AatPapier telkens op zoek naar een nieuwe locatie. Het werden omzwervingen langs Heffen, Mechelen en Antwerpen. Stiekem begon het gezelschap de droom te koesteren een eigen theater op te richten in Tisselt. Een geschikte locatie vinden bleek bijzonder moeilijk en op de duur schier onmogelijk. Tot in 2023 de mogelijkheid zich toch nog vanuit onverwachte hoekaandiende. Francis De Maeyer was pensioengerechtigd, stopte zijn tuiniersactiviteiten en stelde zijn schuur ter beschikking. Een geschenk uit de hemel !

De schuur werd omgebouwd tot een pop-up theater en op 15 december 2023 speelde AatPapier voor het eerst op zijn Tisseltse, vaste stek. Het werd Och mengs van … Stanny Crets. In een regie van… Els Olaerts. De cirkel was rond, een nieuwe cyclus was begonnen.